מהנדסי תנועה ועקירת עצים

השאלה:

שלום לכבוד הרב יהודה הלוי עמיחי, קראתי בעיון רב את הביאור המפורט שמפורסם כאן באתר אודות הנושא של ״כריתת עצי פרי לצורך מצווה״. הנני מהנדס אזרחי עם התמחות בתחבורה, מתוקף הכשרתי אני עובד כמתכנן תנועה במגוון פרויקטים בארץ. ישנם לא מעט פרויקטים בהם מוטל על משרדנו לבצע תכנון חדש לדרך אשר כתוצאה מכך יעלה הצורך לכרות/להעביר עצים ובהם עצי פרי. מזמין העבודה הוא בדרך כלל משרד התחבורה/נתיבי ישראל/נתיבי איילון/עיריות מקומיות/יזמים פרטיים(לפרויקטי מגורים). כאשר אנו מבצעים תכנון לדרך חדשה לנו מתכנני תחבורה לא בהכרח יש מידע על איזה עצים(והאם אלו עצי פרי או לא)נמצאים בתוואי הדרך, במהלך הפרויקט מצטרף אגרונום לפרויקט ומבצע סיווג לעצים שנמצאים בתוואי הדרך ומסווג אותם לפי רמת חשיבותם,כשלפיהם הוא מחליט איזה עצים יכרתו, איזה עצים יועברו למקום אחר ובמקרים נדירים ביותר מורה על שימור עצים למרות שהם פוגעים בתוואי הדרך. בפרויקטים קטנים לא בהכרח מעורב אגרונום, ולפעמים ההחלטה לכריתת העצים נעשית במסגרת צוות הפרויקט(כמובן לאחר קבלת האישורים הנדרשים לכך). שאלתי היא,מהי מידת האחריות שלי מתכנן תחבורה על הנושא?הרי עליי מוטלת המשימה לתכנן את הדרך על הצד הטוב ביותר(לרוב תועלת הדרך עולה על החשיבות של שימור העצים),כמובן שנעשים המאמצים המרביים לשמור על העצים הקיימים אך ישנם לא מעט מקרים שבהם נדרשת כריתה/הזזה של העצים למקום אחר(וישנם מקרים שהפרויקטים הם לא פרויקטים בעלי חשיבות לאומית גדולה אלא פרויקטים שנעשים במרוצת השנים לצרכים שונים). חשוב לציין שאין לי אפשרות לדעת האם הכריתה נעשית על ידי גוי או ישראל. אשמח מאוד לתשובה בעניין שכן עניין זה מטריד אותי בשל העיסוק הנרחב שלי בנושא. תודה רבה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ב תמוז תשפ"ה 12:30

שלום וברכת ד'

ממכתבך ניכר שעיינת בדברים והנך ת"ח, אבל אינני יודע את שמך, על כן אני כותב בצורה סתמית. עוד אכתוב לכבודו שאיני מכיר את המקצוע "מתכנן תנועה" אבל מתוך המכתב שכתבת אשתדל לענות.

הנושא הוא צבורי, "דרך" זה דבר חשוב ביותר לבטיחות והגעה בשלום. יוצאים על הדרכים אפילו בחוה"מ בגלל חשיבות הדרכים והצורך שיהיו תקינים. דרך שאיננה טובה ואיננה ישרה היא לא רק נזק וצער של היחיד אלא גם של הרבים. לכן מטרת מתכנני התנועה צריכה להיות טובת הציבור ובטיחות מול עיניהם. כאן אנו נכנסים בעצם לסוגיא גדולה יותר של כבוי גחלת של עץ בשבת מחשש לסכנת הרבים. מו"ר הרה"ג  שאול ישראלי זצ"ל ("הבטחון הפנימי במדינה בשבת", עמוד הימיני, סימן יז) "ומכאן שכל מה שנוגע לשלום הציבור או סילוק נזק ממנו, הכל נחשב כפיקוח נפש, כי כל מה שכרוך בשלום הציבור יש בו בעקיפין ענין עם פיקוח נפש".  הראשונים החולקים על רב האי גאון (ואוסרים כבוי גחלת של עץ), סוברים שגחלת של עץ איננה נחשבת כ"כ כנזק לציבור,  אך הם מסכימים עקרונית שניתן לחלל שבת על מנת למנוע חשש נזק ופגיעה בשלום הציבור, גם כשאין הדבר כרוך בפיקוח נפש ישיר. השו"ע (שלד סעי' כז) הכריע שמותר לכבות גחלת של עץ ג"כ מחשש פגיעה בציבור (שלא דעת הרמב"ם) ועיין במשנ"ב שכתב שכן יש לנהוג. מכאן אנו לומדים חומרת נזק של רבים שהתירו בעבורו איסור דרבנן וגם דאורייתא (להלכה).

מכאן שמהנדסי דרך חייבים לתכנן את הדרך הבטוחה ביותר לצבור, ללא כל שיקול אחר.  נראה שאתם לא צריכים לדעת היכן ואלו עצים נמצאים בדרך, אלא לעשות את התכנית הטובה והבטוחה ביותר לציבור. אמנם כשיגיעו לידי מעשה הכביש, יצטרכו לעשות חשבון האם אפשר לעקור עצי סרק (עדיפות ראשונה) ואם צריך לעקור עצי פרי יש להשתדל לעשות העברה ממקום למקום עם הגוש (עדיפות שניה), אבל אם אי אפשר לעשות העברה יש למכור לגוי ושגוי יעקור אותם. כפי שכתבתי יש דרכים הלכתיות לעקירת העצים, על כן התוכניות שלכם אינן אסורות, אלא יש לידע את אנשי הביצוע על האפשרויות ההלכתיות, כמו כן אם ירצו אנשי המעשה יכולים לפנות למכון התורה והארץ שיתנו הדרכה הלכתית בנושא עקירת עצים. אבל אפילו אם אנשי המעשה לא יעשו על פי הדרכת התורה, אתם לא עברתם מכיוון שהם יכלו לעשות כדין תורה והודעתם להם. לא עליכם החובה.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

toraland whatsapp