עקירת עץ שעלה מאליו

השאלה:

יש לי בגינה עץ זית ובעקבות תנאי מזג האוויר נזרעו זרעי העץ בין הצמחים והעצים ובכך הם מיצרים להם. האם ניתן לעקור אילנות צעירים אלו?

התשובה

הרב נתנאל אוירבך | אמונת עתיך 146 עמ' 26

במשנה (בבא מציעא פ"ח מ"ה) מתואר מקרה: 'שטף נהר זיתיו ונתנם לתוך שדה חבירו', ונתבאר בגמרא[1] שאין בעל העצים יכול לדרוש את עקירת העצים משדה חברו משום יישוב ארץ ישראל. הראשונים כתבו שלעומת זאת בעל השדה יכול לומר לבעל העצים ליטול את עציו משדהו.[2] בביאור הדין כתב ה'בית יוסף', שאין מחייבים את בעל השדה להשאיר בשדהו את עצי חברו.[3] ונשאלת השאלה, כיצד מתקבלת טענת בעל השדה לעקירת עצי חברו משדהו הרי בכך הוא עובר על איסור השחתת עץ מאכל.[4] וביאר הרב יוסף דוד זינצהיים (יד דוד, בבא מציעא קא ע"א ד"ה אם אמר):

דדוקא באילן שנטעו במתכוון איכא איסור, אבל זה שבא לכאן ע"י סיבה ובלא מתכוון ליכא איסור כלל ליקח האילן. ולהכי יכול לומר בעל הקרקע איני רוצה באילן ורשאי לעקרן.

על פי דברים אלו, אין איסור השחתה במקרה המתואר. אולם, בנוסף לאיסור השחתה יש גם סכנה בעקירת עץ פרי,[5] ולפיכך יש שהציעו לעקור ע"י אינו יהודי.[6] אולם ביחס למקרה המתואר, כתב הרב משה חיים גרינפלד להתיר עקירת אילנות שעלו מאליהם משום שאינם מוגדרים כעץ מאכל מטעם שלא ניטעו ע"י אדם אלא מאליהם.[7] אם כן, ניתן לעקור אילנות צעירים אלו גם ע"י יהודי.



[1].     בבא מציעא קא ע"א.

[2].     ריטב"א, בבא מציעא ק ע"ב ד"ה שטף; תלמיד הרשב"א, שם קא ע"א ד"ה אילן; פסקי הרי"ד, שם קא ע"א ד"ה שטף; פסקי ריא"ז, שם פ"ח ה"ה אות ו; נימוקי יוסף, שם נז ע"ב מדפי הרי"ף ד"ה שטף; כן נפסק בטור, חו"מ סי' קסח; שו"ע, שם סעי' א.

[3].     בית יוסף, חו"מ סי' קסח ד"ה ואם זה; הרב יהושע פלק (פרישה ודרישה, שם ס"ק ב; סמ"ע, שם ס"ק א).

[4].     ייתכן שמדובר בהעתקת העץ ולא בעקירתו להשחתה וממילא אין בכך איסור, כדעת הרבה פוסקים, ראה: שו"ת שאילת יעבץ, ח"א סו"ס עו; שו"ת שבות יעקב, ח"א סי' קנט; שו"ת חקרי לב, מהדו"ב יו"ד סי' יא ד"ה ואבא היום; שו"ת שואל ומשיב, מהדורה רביעאה ח"א סו"ס כח; שו"ת ערוגת הבושם (גרינוולד), יו"ד סי' קכ; שו"ת תשובת ריב"א (אונגאר), יו"ד סי' יז; שו"ת פרי השדה (דייטש), ח"ב סי' קה. אך ישנם פוסקים הסוברים שגם בכך יש איסור, ראה: הרב משה סופר (שו"ת חתם סופר, יו"ד סי' קב; בבא בתרא כו ע"א ד"ה האי; פתחי תשובה, יו"ד סי' קטז ס"ק ו); שו"ת זבחי צדק החדשות (סומך), סי' כד; שו"ת בית יצחק (שמלקיש), יו"ד ח"א סי' קמב אות י; חזו"א, דיני ערלה אות יח.

[5].     בבא קמא צא ע"ב; בבא בתרא כו ע"א; ים של שלמה, בבא קמא פ"ח סי' סב; ט"ז, יו"ד סי' קטז ס"ק ו.

[6].     שו"ת טוב טעם ודעת, תליתאה ח"ב סי' ח; שו"ת יד יצחק (גליק), ח"ג סי' רנט.

[7].     שו"ת חיים ברצונו, יו"ד סי' מ ד"ה והנה.

toraland whatsapp