אני ושנת שמיטה

השאלה:

שלום רב,
כידוע השנה הבעל"ט תהיה שנת שמיטה,
אין לי שדות ומטעים ודברים כאלה פשוט הייתי רוצה לדעת איך העובדה שזה שנת שמיטה משפיעה על חיי היום יום שלי..מה אני צרכה לעשות אם יש איזה מגבלות כשאני אוכלת פרות וירקות ואם כן אז מה הם...
תודה רבה ויום טוב!

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/10/2013 8:17:36 PM

בס"ד

שלום וברכת ד´


בס"ד אלול תשס"ז


השמיטה ואנחנו


בימים אלו של ערב שמיטה, כאשר שוקעת שמשה של השנה הששית וכבר מתחיל לזרוח אור קדושת שנת השבע, נשלמות ההכנות לקראת בא שנת שבת המלכה, אולם אנו עדיין עומדים בשאלה איך וכיצד תשפיע עלינו שנת השמיטה? האם השמיטה הקרובה תעבור עלינו כפי שעברה עלינו השנה, האם בסוף שנת השמיטה נרגיש כבתחילת שנת השמיטה, במה נתעלה ובמה נתרומם בשנה השביעית?!

במכון התורה והארץ חשבו ועמלו על שאלה זו והגיעו למסקנה שיש שני דרכים שאנשים שאינם חקלאים, שאינם עובדי אדמה יכולים להתרומם בשנת השמיטה.

הדרך האחת היא קדושת הפירות, כאשר נשתדל בשנה הקרובה לאכול ירקות או פירות הקדושים בקדושת השביעית, ננהג בהם בקדושה. הרי שכל מהלך החיים של השנה הקרובה יסוב סביב ציר הקדושה. בכל ארוחה ובכל אכילה נוכל לזכור שהשנה היא שנת השבע, הפרות קדושים והכל נובע מקדושת ארץ ישראל, שהשנה היא שבתה.

בכל בית יהודי שבו יאכלו ירקות ופירות הקדושים בקדושת שביעית הרי שילדנו ידעו ג"כ שהזהירות בקדושת הירקות והפירות נובעים מקדושת הארץ. אין כחינוך לקדושת ארץ ישראל יותר מאשר ההתרגלות המעשית היום יומית בקדושת פירותה של ארץ ישראל.

דיני קדושת פירות שביעית נתנו על ידי הקב"ה לבני אדם, הם ניתנים לביצוע ואפשריים, אין הקב"ה מצווה את האדם בדבר שאיננו יכול לעמוד בו, ובודאי קדושת שביעית ניתנה לאכול ולשתות כדרך האוכלים והשותים, וכל ההשתמשות היא כדרך המשתמשים הרגילים. על כן אין חיובי קדושת שביעית עלינו לעול אלא אדרבא לשמחה ולתוספת קדושה.

הדרך השניה שציבור הצרכנים יכול להיות שותף במהלך קדושת שנת השבע הוא על ידי כך שכל אחד יצרוך פירות וירקות שגודלו אצל חקלאים יהודים, בכך ניצור שותפות אמת בין החקלאים עובדי האדמה ובין יושבי הערים הטרודים בעיסוקיהם היום יומיים. הנה באה לפנינו שנת השמיטה שבה אנו יכולים לגלות את היחס האמיתי שלנו לעובדי האדמה שרוצים לשמור קדושת שביעית, אנו רוצים לתמוך בהם, לסייע בידם לשמר את אדמותיה של ארץ ישראל. מן הראוי היה שכל השש שנים נדע איך להעריך את החקלאי שבדרך כלל יושב באזורי הגבול והספר, רחוק ממרכז הארץ, ומביא לנו את טוב ארץ ישראל. השנה מתוסף לכך שהחקלאי היהודי רוצה לשמור קדושת שביעית, הרי שמאמציו מכופלים ואנו מצווים לחזקו ולעודדו. בכל קניה מתוצרת יהודי אנו מקיימים בהידור את מצות "וחי אחיך עמך".
לצורך ביצוע שני דרכים אלו הוקם בשנת תשס"ח "אוצר הארץ" שמטרתו לחיזוק חקלאים וחקלאים יהודים, וכמו כן להחדיר את קדושת פירות שביעית לכל בית יהודי. לא תמיד כל המטרות יכולות להתבצע בשלמות, פעמים אפשר לעשות רק מטרה אחת ופעמים שתים.
אוצר הארץ הוקם על ידי גדולי פוסקי דורנו, ובראשם הרבנים הגאונים: שפירא ואליהו שליט"א. בבית הדין יושבים הרבנים הגאונים: גולדברג, אריאל, ליאור, עמיחי שליט"א. בית הדין דן במלאכות המותרות והאסורות ונותן את הנחיותיו לאנשי המעשה היורדים לשדות וכרמים להביא לצרכנים ובשליחותם את הפירות והירקות המהודרים ביותר לקראת שנת השבע.

רבים שואלים על מה ראה "אוצר הארץ" דוקא כעת להוליך מהלך מהפכני זה? והתשובה לכך שלאחר ההתנתקות האומללה, שאימללה רבים מאנשי גוש קטיף ת"ו, ותושבי ארץ ישראל, הגיעו במכון התורה והארץ למסקנה שעל מנת שלא יתבצע עוד גירוש עלינו להחדיר את קדושת ארץ ישראל לבתים וללבבות, לא רק מלכות ישראל אלא קדושת ארץ ישראל. אחת הדרכים לגלוי נקודה זו עוברת בשנת השמיטה ובקדושת הפירות וקדושת ארץ ישראל. אנו שואפים ליותר בקדושת המקדש, קדושת ארץ ישראל ולקדושת פירותיה של ארץ ישראל.

toraland whatsapp