פתיחת מים קרים בברז תוך כדי שנכנסים מים מהדוד שמש בשבת

השאלה: ראיתי מה שכתבו רבים בעניין השימוש בדוד שמש בשבת. כמעט ואין התייחסות לבעיה של עירוב המים הקרים בחמים הנוצר בברז עצמו. סדר השימוש המקובל, כשרוצים מים חמים, הוא לפתוח קודם כל את הברז ליציאת מים חמים בלבד, וכש'מגיעים' המים החמים, מוסיפים בהדרגה מים קרים עד לקבלת מים בטמפרטורה הרצויה. בתהליך זה, במשך זמן מסויים, המים הקרים מתחממים לחום שהיד סולדת בו. מהו ההיתר? תודה?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | ט"ו אייר תשפ"ה 23:09

ב"ה

שלום וברכה 

לענ"ד בוודאי שחלק מהדיון על שימוש בדוד שמש בשבת הוא גם חימום המים הקרים עם המים החמים, לכן אין נפקא מינה אם הדיון הוא על החימום של המים הקרים שמתערבים בדוד למעלה לבין אם הם מתחממים בצינור סמוך ליציאה לכיור. 

ואצטט מתשובה של הרב כתריאל פישל טכורש זצ"ל - שכתב חיבורים רבים בהלכה, היה מנהל מחלקת הכשרות של הרבנות בתל-אביב וחבר מועצת הרבנות לישראל. באחד ממאמריו שנדפס בקובץ התורה והמדינה ולאחר מכן בקובץ 'בצומת התורה והמדינה' של מכון צומת הוא עוסק בדיון העקרוני בשיטת המהרש"ל האם גזרו על תולדות חמה כאשר ניכר שזה מהחמה ולא על ידי האור. ובסופו של דבר הוא כותב שהרבה מהמתירים עסקו בדיון שאתה מעלה והוא מכנה אותה 'סוגיה צדדית' אך הוא דווקא מציין שהרבה עסקו בה, אך כאמור בכניסת מים קרים לדוד של המים החמים, וכך כותב הרב הגאון כתריאל פישל טכורש זצ"ל בסיום דבריו בהם הוא מכריע להיתר בשימוש בדוד שמש, וז"ל:

"והנה עם מסירת המאמר לדפוס הגיעו לידי שלש חוברות וספר אחד, שבהם דנים ידידינו הרבנים בשאלה זו והם: ב"קול תורה" (מרחשון תשכ"ב) הגרב"צ פירר; ב"קול תורה" הנ"ל (חוברת טבת תשכ"ב) הגר"ב ישר; ב"קול סיני" הגר"ע עובדיה יוסף; בספר "הראל" (קובץ זכרון להרב ר' רפאל אלשיך ז"ל) הגר"י קאפח. ובעברי עליהם בעיון, שמחתי שכיוונתי לדעת כולם, ומסקנתם הסופית בשאלה זו: יש להתיר את השימוש במים חמים בשבת, וטעמיהם ונימוקיהם עמהם...".

אך לאחר מכן הוא מוסיף בסוגריים וז"ל:

"(אולם ברצוני להעיר בהעברה בעלמא, שכולם מלבד הר"ב ישר נגעו בענין צדדי לשאלה זו; מחשש שמתוך זה שפותחים את הברז של מים חמים בחדר, הרי על ידי זה נכנסים מים קרים לדוד ומתחממים במים חמים, ויש בזה חשש בישול, וע"ז מפלפלים, הואיל שזה לא בכוונה, ואף דהוי פסיק רישא, הוי פסיק רישא בדרבנן, ולפי דעת התה"ד, פס"ד בדרבנן מותר, והגר"ע יוסף מוסיף עוד צדדי היתר, שזה הוי רק גרמא, ותרי דרבנן ועוד. ולדעתי לוא אפילו ישנה מציאות כזאת של חימום המים הקרים, מה בכך, הלא המים הקרים לא מתחממים ע"י רתיחה, רק ע"י מים שהתחממו בשמש, ולכל היותר יהיו תולדות חמה, והרי הוכחנו שתולדות חמה מסוג זה מותר). שוב ראיתי אחרי חיפוש בספר הידוע "נחלת צבי" ו"עטרת צבי" מגדולי האחרונים על ש"ע או"ח הכותב (הלכות שבת סי' שיח סעיף ג) דבגג רותח שאין בו אפר הוי ממש כחמי חמה, ומביא בסוף את תשובת המהרש"ל הנ"ל ומדגיש: "ושמחתי מאד שכוונתי לפסק הלכה לגדול כזה", והדברים ברורים". 

עד כאן דברי הרב טכורש זצ"ל והדברים מדברים בעד עצמם, כמובן שלא באתי להכריע ולהכניס ראשי בין הרים גדולים, אך ההתייחסות לשאלת עירוב המים החמים בקרים קיימת כאמור.


בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב   

toraland whatsapp