התשובה
אין להשתמש בו בשבת, משום שהשימוש כולל הפעלת מנוע קטן שמרים את המכסה, והוא מופעל באמצעות חיישני קרבה שמזהים את יד האדם. דומני שגם השיטה היחידאית שלא התקבלה להלכה, שהתירה הפעלת מכשירי חשמל באמצעות חיישנים כשהדבר נעשה ב'דרך הילוכו'[1] תסכים שהדבר אסור, שכן קירוב יד לפח אינו 'דרך הילוכו'. יש פחים הכוללים 'מצב שבת' שבו לכאורה החיישנים כבויים (נכון להיום, לא ידוע לי על פח שנבדק וקיבל אישור ממכון הלכתי טכנולוגי). בנוסף, רצוי לקחת בחשבון גם שני היבטים פרקטיים של מצב שבת: א) לא מוכר לי פח בעל שעון אסטרונומי שמכניס אותו אוטומטית למצב שבת.
ב) לפעמים בפחים כאלה אין רגלית או בית אחיזה נוח לפתיחה ידנית, שכן הם מיועדים לפתיחה חשמלית.
בשולי הדברים, יש להבהיר שהמילה 'אוטומטי' בהקשר זה עלולה להטעות. בהלכה רווח הדיבור על 'אוטומציה בשבת' במשמעות של כלים ומכשירים שעובדים ללא מעורבות אנושית בשבת.[2] במקרה של מכשיר הכולל חיישנים, אף שהפעילות אוטומטית במובן זה שאין צורך במגע, אין זו אוטומציה המותרת בשבת, שכן המכשיר מופעל על ידי התקרבות של אדם. והוא הדין בפתיחת 'דלתות אוטומטיות' המצויות בכניסה למבני ציבור שונים ומופעלות על ידי התקרבות,[3] וכן במערכות נוספות המופעלות על ידי התקרבות או דיבור או פעולה אנושית מכוונת אחרת.[4]
[1]. ראה שו"ת שיח נחום, סי' כה; וכן במאמרי הרב נחום רבינוביץ ותלמידיו ובתגובות עליהם, לאורך גיליונות 114-104 של כתב העת אמונת עתיך. לסיכום הדיון, ראה בספר צומת, כרך ב פ"א.
[2]. להרחבה ולמקורות שונים שדנו בהפעלת מכשירי חשמל באוטומציה בשבת, על בסיס דיון הגמרא שבת יח ע"א בשביתת כלים – ראה שמירת שבת כהלכתה (פי"ג סעי' כו; פכ"ח סעי' ל-לג); מנוחת אהבה, ח"ג פכ"ד סעי' ל; ספר צומת, כרך א פ"ב.
[3]. איסור פתיחת 'דלת אוטומטית' בשבת מוכר וידוע לרבים, ומכל מקום לא אמנע מלציין מקור מלפני שנות דור, המעיד כמסיח לפי תומו שגם אז היה הדבר פשוט לאסור: ד"ר צבי שקולניק, 'מפנקסו של רופא שומר מצוות', ניב המדרשיה כ-כא (תשמ"ז) עמ' 185-184.
[4]. הרב מנשה צימרמן, 'פקודה קולית לעוזר אישי דיגיטלי בשבת, האוצר פה (טבת תשפ"ד) עמ' רמ-רע.



