אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית מרכזת מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.
הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.
צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.
מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.
פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות. המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות, הערות ומשוב לחצו כאן>>

חזור למפתח הערכים

מיץ

ב"ה

מיץ

בלשון ימינו מי הפירות נקראים 'מיץ', ראה בהרחבה בערך מי פירות.

סחיטת הפרי בשבת

אין לסחוט פירות בשבת וביום טוב מכיוון שמדובר במלאכת מפרק, שהיא תולדה של מלאכת דש[1], אולם מותר לסחוט פירות לתוך אוכל[2], הפוסקים דנו בסחיטת פירות שבעבר לא היה נהוג לסחטם, וכעת המנהג הוא לסחטם.[3]  ראה את שאר פרטי דיני סחיטת פירות בשבת וביום טוב ב'שמירת שבת כהלכתה פרק ה'.

ברכת המיץ

המיץ המצוי בפרי מוגדר בהלכה כ'זיעה בעלמא' ולכן ברכתו היא 'שהכל'[4] גם במידה ומדובר בפירות שעיקר מטרת הגידול שלהם היא לשם הפקת המיץ שלהם[5].

במידה ומדובר במיץ שמכיל גם את רכיבי הפרי כפי שהדבר מצוי ורווח בהדרים[6], או במיץ שהופק על ידי בישול, יש הסוברים שברכתו היא בורא פרי העץ[7], אולם לדעת רוב הפוסקים ברכת המיץ היא שהכל, מכיוון שהמיץ לא נחשב כמהות הפרי.[8]

קידוש והבדלה על מיץ- חמר מדינה

כשלאדם אין יין לקידוש, ישנה אפשרות להשתמש ב'חמר מדינה' הפוסקים דנו האם ניתן להשתמש במיץ פירות לשם כך.[9] בקידוש בבוקר השבת ישנם המתירים להשתמש ב'חמר מדינה' במקום היין, חמר מדינה הוא משקה שרגילים לשתות אותו במקום יין[10]

תרומות ומעשרות ממיץ

יש הסוברים שמכיוון שהמיץ הוא זיעה בעלמא, לא ניתן להפריש ממנו תרומות ומעשרות, ולכן לא ניתן להפריש ממיץ של פירות טבל[11] אך פוסקים רבים כתבו שמכיוון שמקור המיץ הוא מפירות טבל, במידה ולא הופרשו תרומות ומעשרות מהפרי, ניתן להפריש מהמיץ, שהרי מקורו הוא מפרי חייב,[12] או שיש להפריש רק מהפרי גם על המיץ.



[1] ראה שו"ת הר צבי ט"ל הרים - דש סימן א שדן בהבדל בין דש לבורר, ובמשמעותו לענין סחיטה. 

[2] בבלי שבת קמד, א, שו"ע או"ח תצה, ב, ראה רמב"ם שבת כא, יב שחילק בין סוגי הפירות, לכאלו שרגילים לסחטן ולכאלו שלא נהוג לעשות כן, הפוסקים דנו במקרים שונים של סחיטת פירות: בשו"ת משנה הלכות ח, נב דן במקרה שבו המיץ יצא מאליו, ובאיזה מקרה יהיה מותר להשתמש בו, ומחלק בין פרי העומד לסחיטה ופרי שאינו עומד לכך, בשבט הלוי א, פו דן בסחיטת לימוני בוסר.

[3] שו"ת משנה הלכות ח, נ.

[4] עפ"י בבלי ברכות לח, פסחים כד, אג"מ יו"ד ב, כה, ד"ה בענין משקה,  משנה הלכות חלק יא סימן קסא.

[5] שו"ת שבט הלוי חלק ד סימן יט, ראה שו"ת בצל החכמה חלק ו סימן צב שדן בברכת הנוזל המצוי בפרי הקוקוס

[6] חזו"א או"ח לג, ה.

[7] רא"ש ברכות ו, יח, לדעתו במקרה של בישול כל הטעם של הפרי נכנס למים.

[8] שו"ע או"ח רב, י, אג"מ יו"ד ב, כה, ד"ה בענין משקה.

[9] ציץ אליעזר ח, טז, יביע אומר ג - אורח חיים, סימן יט.

[10] אנציקלופדיה תלמודית ערך 'חמר מדינה'.

[11] דעת הגרי"ז הוב"ד בכרם ציון הלכות תרומות, הלכות פסוקות עמ' לב, גאון צבי.

[12] הרב פרנק בגאון צבי חלק על הגרי"ז, ראה הפרשת תרומות ומעשרות ממיצים ומשקאות, הרב י. עמיחי, התורה והארץ ד.

toraland whatsapp