ברכת הדלקת נרות יו"ט, קריאת התורה בשמחת תורה ועוד

השאלה: שלום לרבינו, אשמח למספר שאלות: 1. אישה בטעות בירכה 15 דק לפני שקיעת החמה של חג להדליק נר של שבת במקום של יו"ט ושהחיינו, ולאחר 3 דק' נזכרה בכך, מה עליה לעשות? האם צריכה לכבות את הנרות ולהדליק מחדש עם ברכה? 2. בקריאת התורה בשמחת תורה הייתי בבית כנסת שהקפידו כל פעם לעשות סבבים מתחילת הפרשה עד מעונה, וחזרו על כך מספרים פעמים, ובכל התחלת סבב הקפידו שיקרא ראשון כהן ושני לוי, ונוצר מצב שבאחד הסבבים המאוחרים היה רק כהן ולא היה לוי, השאלה היא האם במקרה הזה הכהן עולה פעם נוספת כיון שאין לוי או שכיון שאין זה עליית כהן אמיתית אז יכול ישראל לעלות אחריו ואדרבה יש לחוש לברכה לבטלה של הכהן אם יברך פעם שנית (זה זה לא עלייה לחובת היום אלא מוסיפים)? 3. בחזרת הש"ך בשחרית של שבת בקדושה אומרים אצל האשכנזים "ממקומך", נוסח זה אינו מופיע אצל הספרדים, האם מותר/רצוי שספרדי יאמר נוסח זה יחד עם הש"ץ או עדיף שישתוק? 4. בהלכות נידה, במידה ובדיקת ההפסק יצאה לא טובה אולם המוך דחוק שהה מלפני שקיעה עד אחר צאהכ והלכה עימו בבית, אולם לא בדקה בחו"ס ולא ביצעה סיבוב על עד המוך, האם לדעת הרב המוך יכול בדיעבד ובעת צורך לעלות להפסק? תודה רבה לרב

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ח תשרי תשפ"ו 0:42

בס"ד


שלום וברכה


א. האשה קבלה עליה יו"ט בהדלקת הנרות. אין הברכה מעכבת, אפילו הדליקה בלא ברכה כלל, קיבלה עליה קדושת יו"ט. לכן חל עליה חובת היום ואסורה לכבות את הנרות. אמנם לא יצאה ידי חובת ברכת הדל"נ, ואם תמצא נרות חדשים שאחר הטיב יכולה להדליק בהעברה ולברך "של יום טוב". 

ב. נראה שיכול לעלות כהן פעמיים, כיוון שעושים לצורך מים חיים אל כלי - כ(הן) ל(וי) י(ישראל). א"כ אין כאן ברכה לבטלה שהם רוצים להראות את הדרך של הקריאה. וכשאין לוי עולה כהן פעמיים, ובייוד בשמני עצרת. 

ג. יכול לומר עם הש"ץ שאין כאן חשש הפסק, מכיוון שאיננו אומר כעת תפילת י"ח רק קדושה שלאחר תפילת י"ח. יכול לומר פסוקים כרצונו. ועיין בלבוש שהוספת ממקומך נובעת מכך שבשבת הדיבוק בקב"ה הוא ביותר, והכסא מתרומם וכל צבא השמים אין יודעים מקומו, "ברוך כבוד ד' ממקומו" לשון נסתר, ואנו מתפללים שיתגלה עלינו אז ממקומו אשר הוא שם, שהוא מקום הרחמים. בשבת שחרית "ממקומך" ואילו במוסף שזה עולם גבוה יותר יאמר "ממקומו" הוא יפן, לשון נסתר. 

ד. נהגו כפשט השו"ע שצריך בדיקה בחורים וסדקים ואין להקל במוך דחוק אלא בשעת דחק גדולה וכשיש צורך גדול בכך, כדעת הראב"ד ועיין נוב"י (קמא סי' מו) שהאריך בכך, וכן האריך בטהרת הבית (סי' יג עמ' שמו).


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 


                '

toraland whatsapp