הטמנה ומהדרין ב'פלטה מתגלגלת'

השאלה:

מדוע אין בעיה של 'הטמנה במקצת' ב'פלטה מתגלגלת'? האם היא מותרת לשימוש כמו פלטה רגילה או שעדיף לא להשתמש בה?

התשובה

הרב מנשה צימרמן | אמונת עתיך 148 עמ' 32

לפי דעת חלק מהראשונים[1] וכן נפסק ב'שלחן ערוך',[2] וכן דעת ה'חזון איש',[3] יש איסור של 'הטמנה במקצת'. המקרה שה'שלחן ערוך' מדבר עליו הוא קדרה המונחת על גחלים, ולפי זה לכאורה יוצא שגם מקור חום מצד אחד נחשב הטמנה, וממילא היה צריך להחמיר בפלטה רגילה. לפי דעת הרמ"א[4] אין איסור הטמנה אלא בהטמנה של כל הכלי. לכן לשיטתו, ברור שאין כאן בעיה של הטמנה.[5] אמנם, גם לנוהגים על פי ה'שלחן ערוך' נאמרו מספר הסברים מדוע אין איסור הטמנה בפלטה רגילה: א) אין איסור 'הטמנה במקצת' בחומר קשיח שאיננו מאפשר להטמין.[6] ב) אין איסור הטמנה בדבר שלא רגילים להטמין בו.[7] ג) אין איסור 'הטמנה במקצת' בצד אחד בלבד, ולכן אין איסור בהנחה על פלטה. הראשונים שאסרו הטמנה במקצת דיברו על גחלים, ובהנחה על גבי גחלים תמיד יש מעט גחלים העוטפים את הסיר מהצד ולא רק מלמטה.[8] ד) אין איסור הטמנה כשאין חשש חיתוי. ה) יש מרחק בין מה שנוגע בסיר למקור החום.[9]

כל הטעמים הללו שייכים גם בפלטת סיליקון. גם הטעם הראשון, שהוא העיקרי לפי פוסקים רבים, נכון כאן, שהרי אין אפשרות מעשית לעטוף את הפלטה בסיליקון שהוא יחסית קשיח, גם אם יגלגלו את הפלטה סביב דפנות הסיר היא תיפתח מייד (בלי קשירה) ובכל אופן היא לא מספיק גמישה לכסות את ראש הסיר. לכן המקל להשתמש בפלטה רגילה - יכול להשתמש גם בפלטת סיליקון. נוסיף שהאישור המוענק ל'פלטה מתגלגלת' הוא לרוב אישור רגיל (מכיוון שיש בה תרמוסטט - שאיננו רגיש), לעומתה בפלטה הרגילה אין שום תרמוסטט, והיא ברמת אישור מהדרין. לכן מומלץ להמשיך להשתמש בפלטה הקלאסית, גם לאור העובדה שבדרך כלל חימום המאכלים בה יותר איכותי מבחינת עונג שבת. אך במקרה הצורך, כגון בחופשה כשקשה להביא פלטה רגילה, אפשר לכתחילה להשתמש ב'פלטה מתגלגלת'.



[1].    כך דעת הרשב"א, שבת מז ע"ב ד"ה גמרא בשם רה"ג ור"ח, וכן משמע בבעל המאור, שבת טו ע"ב בדפי הרי"ף, וברא"ש, שבת פ"ג סי' א ובמגיד משנה, הל' שבת פ"ג ה"ד ובעוד ראשונים, ואין כאן המקום להאריך בסוגיה זו.

[2].    שו"ע, או"ח סי' רנג סעי' א.

[3].    חזו"א, או"ח סי' לז ס"ק יט.

[4].    רמ"א, או"ח סי' רנג סעי' א.

[5].    ויש להאריך בשיטתו.

[6].    שו"ע הרב מהדו"ב, סי' רנט; מנח"ש תניינא, סי' יב אות י; מנוחת אהבה, פ"א סעי' ג הערה 6 ועוד. ראה דברי ר"י בתוספות בשבת מח ע"א ד"ה דזיתים, וראה שם גם בדברי רבנו ברוך.

[7].    חוט שני, שבת ב פכ"ח סוף ס"ק ג עמ' קמ; ארחות שבת ב, הערה קלח. ראה גם פסק"ת, סי' רנז אות יא.

[8].    בית מאיר, סי' רנג סעי' א; שבות יצחק, שהיה פ"כ סעי' א עמ' רמא בשם הריש"א; שו"ת אור לציון ב, סי' יז אות א בהערות (וגם הטעמים הנ"ל).

[9].    שני הטעמים הנ"ל בשו"ת יביע אומר, או"ח ח"ו סי' לג. התשובה דנה בהנחת בגדים על קדירה שעל גבי פלטה חשמלית, ואפשר שהדברים נכונים גם ביחס לפלטה עצמה.

toraland whatsapp