קטן שגנב

השאלה:

הבן שלי, שהוא עדיין קטן, נתפס במצלמות האבטחה של הסופר כשהוא גונב ממתקים. בעל הסופר טוען שזו כנראה לא הפעם הראשונה, והוא דורש ממני פיצוי כספי גדול של מאות שקלים, בטענה שהוא סובל מגנבות כבר תקופה. האם מבחינה הלכתית אני חייב לשלם את כל מה שבעל הסופר דורש, ומה עליי לעשות מבחינה חינוכית והלכתית?

התשובה

הרב אריאל בראלי | אמונת עתיך 148 עמ' 27

ראשית, מבחינה חינוכית, חשוב להבהיר לילד שמדובר במעשה חמור, ולנקוט באמצעים חינוכיים מתאימים כולל הגבלת הטבות מסוימות – כדי שיבין את חומרת המעשה וילמד לקחת אחריות על מעשיו. מבחינה הלכתית, קטן (כלומר, ילד שעדיין לא הגיע לגיל מצוות) שגנב – פטור מתשלום, אלא אם כן החפץ הגנוב עצמו נמצא ברשותו, שאז יש להחזירו. עם זאת, נהוג ומקובל שההורה משלם חלק מהנזק או הגנבה שעשה בנו הקטן, אך אין לבעל הסופר סמכות להטיל עליך קנסות או לדרוש סכומים מופרזים מעבר לערך המוצרים שנגנבו בפועל.[1] בנוסף, ראוי ללמד את הילד שכאשר יגדל, נכון שיפנה בעצמו לבעל הסופר, יתנצל ויפייס אותו, כפי שכתב הב"ח (או"ח סי' שמג):

קטן שגנב או שהזיק פטור מלשלם כשהגדיל ולא הייתה על זה תקנת חכמים לשלם... אלא שאני קורא עליו גם בלא דעת נפש לא טוב (משלי יט, ב), אף על פי שעבר עבירה בלא דעת, היא לא טוב לנפש כי המשיך עליה טומאה מצד הרע, על כן טוב לו כשיגדיל לשוב בתשובה מעצמו על כל מה שעבר.[2]

לסיכום: מבחינה הלכתית אינך חייב לשלם אלא את שווי המוצרים שנגנבו בפועל,[3] ואין לחייבך בקנסות. מבחינה חינוכית, חשוב להסביר לילד את חומרת המעשה ולכוון אותו לתיקון בעתיד, כולל פיוס בעל הסופר כאשר יגדל.



[1].    עיין שו"ת משפטי ארץ א, עמ' 294 שהביאו בשם הרב נויבירט שיש מנהג מדינה לשלם לפחות חלק מהנזק.

[2].    עיין משנ"ב, סי' שמג ס"ק ט; שו"ת משפטיך ליעקב, ח"ד סי' כב; שו"ת יביע אומר, ח"ח חו"מ סי' ו.

[3].    תגובת העורך: ר"מ. ממסקנת הדברים משמע שחל חיוב על ההורים לשלם את שווי גנבת בנם הקטן. ולכאורה הדבר צריך עיון, לא מצאתי בשו"ת משפטי ארץ הנ"ל אמירה זו בשם הרב נויבירט, אכן מצאתיה בספר פניני הוראה, עמ' 290: 'ישנו מנהג מדינה שמשלמים עבור נזקי קטן', מכל מקום למעשה לא נקט כן לדינא אלא חייב רק מחצית מהסכום וגם זאת מכיוון שההורים היו מעוניינים בפשרה. וראה מאמרו של הרב נתן חי, תחומין לד, עמ' 285. לענ"ד קשה לפסוק מכאן בצורה חד משמעית שחל חיוב על ההורים לשלם את מלוא הנזק שגרם בנם הקטן. ואף הרה"ג כותב המאמר כתב כמה שורות לפני מסקנתו 'נהוג ומקובל שההורה משלם חלק מהנזק או הגניבה', ולא מובן מדוע סיים שחל על ההורים חיוב לשלם את הסכום המלא של הגניבה. גם ממקורות אחרים משמע שאין חיוב גמור של ההורים לשלם עבר נזק בנם. ראה בשו"ת תשובות והנהגות, ח"ד סי' שה, שם הוא דן בחובת ההורים לשלם מצד דין חינוך, ומסיק שהאב ייתן כסף לילד כדי שישיב או שישלם בפני הילד כדי לחנכו, אולם הוא מסיים שכשקשה לאב לשלם אי אפשר לחייבו. משמע להדיא שאין כאן חיוב גמור על ההורים לשלם. וכן בסימן שיז (שם) דן בחיוב אב שהביא את בנו לחנות וגנב סוכריות, שיש לחייב מדין 'מעמיד בהמה על קמת חברו', ומסקנתו שאין כאן חיוב מעיקר הדין, אלא שראוי שהאב ישלם. ולא הזכיר כלל שיש מנהג מדינה המחייב את האב לשלם עבור נזקי בנו. מקור נוסף הוא בספר פניני הוראה הנ"ל, עמ' 292, שם מובא פס"ד של הגרז"נ גולדברג, שפסק שיש לחייב אם על נזקי תינוקה רק אם העמידה אותו ממש בסמוך לחפץ שניזוק, מדין 'מעמיד בהמה על פירות חברו', אבל כל שלא העמידה ממש פטורה, ולא הזכיר שם כלל שיש מנהג מחייב. במקום אחר (תחומין יח, עמ' 51-48), הסיק הגרז"נ גולדברג לחייב אב על נזקי בנו ע"י כדור של האב, משום 'מניח אבנו סכינו ומשאו בראש גגו ונפלו ברוח מצויה', מדין תולדה של אש. ולא הזכיר שיש בכך מנהג מדינה המחייב את ההורים לשלם על נזקי בנם.

toraland whatsapp