מקח טעות
השאלה: שלום וברכה,
שמי דניאל שוורצברג, אני מתגורר בנתניה.
אני מבקש את חוות דעתכם והנחייתכם בעניין כספי הקשור לרכישת פאה שנעשתה באופן אישי (בהזמנה מיוחדת) מאישה המוכרת פאות ומתגוררת בבלגיה, אך פועלת ומוכרת גם בישראל.
לאחר קבלת הפאה, אשתי ניסתה אותה מספר פעמים וגילתה שהיא גורמת לה כאבים חזקים ולחץ באזור הראש והצוואר, כך שאינה מסוגלת ללבוש אותה כלל.
עוד לפני ההזמנה ציינה בפני המוכרת שיש לה רגישות באזור זה, והפאה נועדה להיות קלה ונעימה ללבישה.
יש לציין שאשתי לובשת פאות שנים, ללא בעיה.
הפאה נמסרה לה בשדה התעופה, לפי הצעת/סיכום עם המוכרת (המוכרת בדיוק הגיעה ארצה ואשתי הייתה אמורה לנסוע לחו"ל יומיים אחר כך). חודשים לפני כן הפאה נמדדה למספר דקות, ללא השיער הסופי, ולכן לא ניתן היה באותו רגע להרגיש את הלחץ והכאב. כנ"ל במסירה בשדה התעופה.
לאחר מכן, כשהתברר שהפאה אינה ניתנת לשימוש, פנינו אליהם בניסיון להגיע להסדר ישיר. הצענו שיקבלו את הפאה חזרה, כשאנחנו נוותר על המקדמה (500 אירו) כפיצוי על עבודתם.
הם סירבו, בטענה שהפאה נעשתה לפי ההזמנה ואינה ניתנת להחזרה.
הם הציעו לבצע תיקונים, אך לדעתנו הדבר אינו מעשי — גם מפני שהפאה נמצאת בישראל והם בבלגיה, מה שידרוש שליחה וחודשים של המתנה, וגם משום שנראה שהבעיה היא במבנה הכיפה עצמה, ולכן אין ודאות כלל שהתיקון יפתור את הבעיה. כמו כן, בגלל שנגרמת לה כאב כל פעם שהיא לובשת את הפאה, תהליך "נסוי וטעיה" ממושך לא מתקבל על הדעת.
שאלתי היא:
האם במקרה כזה, כאשר המוצר נעשה בהזמנה אישית אך בפועל אינו ראוי לשימוש עבור הקונה, ניתן לראות בכך מקח טעות לפי ההלכה?
והאם ראוי להפנות את העניין לבית דין בישראל?
אודה מאוד להנחיית הרב כיצד נכון לנהוג מבחינה הלכתית ומעשית.
תודה רבה.
כל טוב.