התשובה
ב"ה אור לט' סיוון ה'תשפ"ה
שלום רב וברכת ה' עליכם
בתשובה לשאלתך אודות יחיד שרוצה לומר קדושה ומפסיק לימוד תורה של רבים, האם מותר לו לעשות כן, וכיצד עליהם לנהוג?
הקדמה: לפני שנשיב לשאלתך נקדים ונתייחס למציאות שלא נידונה ישירות בשאלתך, והיא כיצד לנהוג כאשר ישנם מס' מניינים בבית הכנסת, ואנשים אחרים לומדים בבית הכנסת או באחד מחדרי הלימוד ושומעים קדיש או קדושה מפי הציבור האם הם צריכים להפסיק מלימודם ולענות לקדיש ולקדושה?
בשאלה זו נחלקו הפוסקים, ולמעשה במקרים מסוימים יש להבחין בין יחיד לרבים הלומדים.
- יחיד שעוסק בתורה ושומע קדיש תוך כדי לימודו, נחלקו הפוסקים האם הוא צריך להפסיק מלימודו כדי לענות אמן. ולמעשה יחיד ששמע את הציבור מתפללים בעת לימודו, יכול לענות אמן, אך גם רשאי שלא לענות, וכדעת הפוסקים הסוברים שאינו צריך להפסיק מלימודו לענות אמן עפ"י הכלל ש'העוסק במצווה פטור מן המצווה'. זאת בתנאי שהוא כבר שמע או עתיד לשמוע במשך היום: שבעה קדישים שצריך כל אדם לשמוע במשך היום.
- אולם בנוגע ל'קדושה' הדין שונה. ולכן יחיד הלומד תורה ושומע ציבור שמגיעים ל'קדושה', עליו להפסיק מלימודו אפילו אם הוא שמע או עתיד לשמוע קדושה במשך היום. טעם הדבר הוא כדי שלא ייראה כאילו אינו רוצה לקדש ח"ו את שם השי"ת
- לא כן כאשר מדובר בתלמוד תורה של רבים, אפילו שלושה אנשים הלומדים בחבורה בחדר הלימוד, בעזרת הנשים וכדו' ושומעים את הציבור שמתפללים בבית הכנסת. הם אינם מפסיקים מלימודם לענות לקדיש, או קדושה, משום 'ביטול תורה דרבים'.
מכאן נחזור לשאלה הראשונה:
במקרה שאתה שואל עליו, אין מדובר במניין מסודר שמתפללים בציבור, והשאלה כיצד ינהגו יחיד או רבים שלומדים תורה ושומעים את תפילתם. אלא מדובר באדם שלא הספיק להתפלל בציבור מסיבות שונה ובא לבית הכנסת והוא 'בונה' על כך שהאנשים שלומדים בבית הכנסת, הם יהיו הציבור שיענה לו, והוא בעצם 'מחייב' אותם לענות לו, כי הם לא יענו לו הוא לא יוכל לעשות 'חזרה קצרה' ו'קדושה'.
במקרה זה, נראה שאפילו יחידים שלומדים כל אחד לחוד, אינם חייבים להסכים לכך, אך מצד שני הם רשאים להסכים לכך.
אך יש שם חבורה של לומדים שהוא 'בונה' עליהם, עליהם להודיע לו שלא 'יבנה' עליהם כי אסור להפסיקם באמצע לימוד, כי הוא מבטל תורה של רבים.
בברכת התורה והארץ
אהוד אחיטוב



