הלכה יומית: כ"א ניסן « הקודם | הבא »

השלבים בגאולת ישראל, יציאת מצרים וקריעת ים סוף

הרב אהוד אחיטוב

מדוע קריעת ים סוף היא חלק הכרחי בגאולת מצרים? תשובה ברוח הימים הללו, משיב מו"ר הרב שאול ישראלי זצ"ל באחת מדרשותיו לשביעי של פסח:

"פסח מצרים עדיין היה כל הסובב אותם לא יהודי, נוכרי, מנוכר, מלא אלילים. והיה זה ניסיון לבנות עולם יהודי בתור איים בודדים, של משפחות יהודיות, מעין ד' אמות בתוך מעגל סגור, בתוך הבית פנימה. והייתה אשליה קיימת כי אכן ניתן לקיים יהדות מסוג זה - יהדות של משפחות, של רשות יחיד, של בתוך האוהל, בתוך הבתים. והיה נדמה גם שכך טוב להם, שאין צורך ברה"ר יהודי, שאין צורך במדינה יהודית, בעצמאות מדינית. כי טוב, ואפילו נוח, ואולי גם יותר נוח, לחיות כך בין הגויים. כי כל אותן בעיות שצצות ועולות מתוך ניסיון לבצר מעמד לעם בתור עם, עם חבל ארץ משלו, עם מדינה משלו, הוא שמעורר בעיות מיותרות. כי ניתן לחיות בין הגויים אם רק יורידו את השעבוד הממשי, את העבדות, כפי שהיה מיד אחרי שקבלו המצרים את המכה הראשונה..... כי הרגישו עצמם שוב די נוח שם במצרים.

משום כך השיב אותם הקב"ה חזרה "לפני פי החירות" להביא אותם לעימות עם המצרים, וכלשונו של הרב ישראלי זצ"ל: "כדי להראות ולהוכיח כי האפשרות הזאת של חיים במצרים, לא רק שאינה מספקת למטרה העיקרית של "עם זו יצרתי לי", אלא גם אינה מאפשרת חיים תקינים, שכל מה שנראה כיציב אינו אלא לפי שעה... שגם הטובים שבמצרים, והמשובחים שבהם, לא נוח להם לראות את עם ישראל משוחרר.

ו"אז" - רק אז, כשגילו את מסירות הנפש, לא רק בתור יחידים, כ"א גם בתוך הכלל - "זה אומר אני יורד לים תחילה, וזה אומר אני יורד לים תחילה..." יתכן שאנחנו נלך לאיבוד, אך להללו שיבואו אחרינו יהיה להם מעבר מרווח; אז גילו את היסוד של הכלל, ואז נתיצב כסאו של הקב"ה, כביכול, בעולם"

ADB

toraland whatsapp