הלכה יומית: כ"ב אב « הקודם | הבא »

עקב, ברכת המזון, שלוש ברכות, 'הטוב והמטיב', אמונה בגאולת ישראל

הרב אהוד אחיטוב

'ברכת המזון' לאחר האכילה עליה נצטווינו בפרשתנו פרשת עקב, מכילה שלוש ברכות מהתורה שנתקנו על ידי משה רבינו ע"ה יהושע בן-נון ודוד ושלמה. ברכות אלו מתארות את בניין האומה; מיציאת מצרים דרך ההנהגה הנסית במדבר, ובהמשך בכיבוש הארץ, הקמת מלכות בית דוד ועד בניין בית המקדש על ידי שלמה המלך ע"ה, כפי שביאר ה'משך חכמה'. לעומת זאת ברכת הטוב והמטיב, מהווה ביטוי לצביון הייחודי של האומה בגלות. והיא נתקנה דווקא כאשר הרוגי ביתר ניתנו לקבורה להראות את יד ה' עלינו המטיב עמנו גם בשיא השפל של נפילת ביתר שסמלה את מלכות ישראל, ובכך לחזק את האמונה בגאולת ישראל.

וכך כותב ה'משך חכמה' בפרשתנו: "והנה אחר החורבן חשבו כי קיומה בלתי אפשרי, ועתידה לכלות ולנדוד כמו הצוענים, בלא תפארת אדם, כאשר ראו כי בביתר לא נושעו על ידי מלכות בן כוכבא... אמנם כאשר ראו כי עמד מלך חסד אחד, ונגזר עליהם קבורה.... הבינו כי ישראל שה אחד בין שבעים זאבים, ובחסד ה' על ידי מלכי חסד יחליף כוח ויוסיף דעת, וכאשר יהמיון גלי ים לשוטפם, יבוא הרוח וישקיטם על ידי מושלי ויועצי ארץ אשר לבבם ביד ה' המלאה חסד. לכן תקנו "הטוב והמיטיב" על קיום האומה. ומקיום האומה הפלאי למדנו כי נאמנו דברי נביאינו ודברי אבותינו אשר הנחילו לנו מורשה באמונת אומן כל ההנהגה האלקית בבנין ירושלים והארץ....".

ADB

toraland whatsapp